zaterdag 22 september 2007

Zo lieve kijkbuiskinderen

We zijn inmiddels een week verder en er is een hoop gebeurd. Misschien niet spektaculair, maar wel gebeurtenissen waarbij ik mijn wenkbrauwen meer dan een maal heb opgehaald. Zo hebben we inmiddels een telefoonaansluiting, dinsdag een internetaansluiting en een bankrekening (zonder creditcard: later uitleg). Dit was allemaal snel geregeld. Maar wat kan niet: lid worden bij de blockbusters. Een grote (ja alles is hier groot) videotheek voor degene die de naam niet meteen correct interpreteren. Voor een lidmaaschap was een Illinios ID nodig, een Nederlands paspoort, Amerikaans visum, Nederlands rijbewijs, Internationaal rijbewijs EN een creditcard waren niet genoeg. Nu zijn we lid bij zo´n lokaal familie bedrijfje dat gewoon logisch nadacht en stukken goedkoper is. Serie 1 van House en film, een hele week houden voor $10,- Dit lidmaatschap is zeer belangrijk omdat we de komende 4 a 5 weken geen tv zullen. Aangezien we beide (nog) geen Social Security Number hebben kunnen we niet online lid worden van de kabeltv. We moesten naar een winkel van het bedrijf, maar bij die winkel kon je alleen de standaard pakketten verkrijgen, tegen de standaard tarieven = duur. De acties op interet kun je alleen via internet boeken. We hebben de helpdesk gebeld, maar die konden niets voor ons betekenen en hebben zelfs de verbinding verbroken!!! Dus dat wordt even wachten. Het scheelt echter dat we dinsdag internet hebben en da kan ik lekker streaming television kijken op internet. Al mijn Amerikaans series, die ik normaal zo graag downloade en natuurlijk ´De wereld draait door´en ´Gillend naar huis´ Ja dat programma met Gordon ja, heerlijk. Dat mis ik net als de Hema. Het creditcard verhaal zit als volgt, je moet in Amerika eerst een credit score opbouwen voordat je een credit card krijgt. Elk individu heeft een credit score (daar gaat je privacy) en daar wordt bijgehouden of je alles wel op tijd betaald enzo. Als je dat allemaal netjes doet, dan bouw je beetje bij beetje credit op. Aangezien wij nieuwe in dit land zijn hebben wij nog geen credit score en dus geen recht op een credit card. Maar hoe moet je nou credit opbouwen? De tip van de bankier: ga naar een department store en schaf daar een creditcard aan (elke keten heeft een creditcard) en laat zien dat je dat altijd netjes betaald, voor zo´n 6 maanden à een jaar en dan moet je daarmee terug naar de bank. Je kunt één keer per jaar je credit score opvragen en als je het vaker opvraagd kost dat geld EN wordt dat als verdacht gezien en gaan er punten van je credit score af!! Dus.....

Maar buiten deze ´vreemde´ dingen gaat het wel. Ik heb me nog niet verveeld. Huisje heeft nu sfeer: planten binnen en buiten, ´kunst´aan de muur, vol prikbord, rommeltjes, etc. De bbq is helemaal fantastisch: wordt elke avond gebruikt. Niet zoals nederlands bbq-en: volgooien met vlees, maar gewoon stukje gemarineerde kip of visspiezen en paprika of mais. Beetje sla erbij en klaar. Heerlijk en scheelt ook veel afwas (vaatwasmachine) en is zoooo lekker.

Morgen gaan we naar de (gratis) dierentuin, Lincoln Park in Chicago en daarvoor even naar de French Market: verse groenten halen. Ja kneuterigheid ten top, maar ja ik woon nu in een dorp dus het mag. Als ik hier rondloop in een rokje, topje, ketting en Chanel zonnebril vragen ze of ik vanavond uitga..... Haha.

Lieve mensen, ik wens jullie een fijn weekend. Ik heb nog veel meer te vertellen maar dat komt maandag. Ik ga nu van mijn vriendje genieten. Kus

Geen opmerkingen: