maandag 5 november 2007

Eerste werkdag

Vandaag is mijn eerste Amerikaanse werkdag.

Eerst naar personeelszaken om een rood papieren tasje in ontvangst te nemen met daarop in gouden letters: 'Welcome!' In het tasje zat een mok, zo'n grote warmhoud mok met de naam van het bedrijf. Ze doen niet meer aan plastic bekertjes, dus iedereen krijgt zijn eigen mok. Ook zat er een terracotta potje in met zaadjes om impatiens te laten groeien (like that's gonna happen...) en een postertje met de Unique Selling Point van het bedrijf en wat het allemaal voor haar werknemers doet. Zo fijn, voelde me helemaal thuis.

Ok, start op personeelszaken. Ik werd eerst rondgeleid en aan iedereen (iedereen) voorgesteld. Ik zou nu dus zo'n 40 vrouwen bij naam moeten weten. Dat gaat niet zo erg lukken, maar gelukkig hebben ze een intranet met een facebook. Voicemail ingesteld, telefoon uitgelegd gekregen. Toen een stapel catalogi op mijn bureau gekregen. Elke supplier heeft een andere catalogus, dus zo'n stuk of 70 om te alfabetiseren. Toen twee tellen meegekeken met een collega, maar dat was net een hele moeilijke zei ze, dus ik moest mezelf maar even vermaken... en dat is nu twee uur geleden en sindsdien ben ik outlook aan het bekijken, SAP aan het doorgronden (snap er zogezegd geen zak van) en die catalogi aan het doorbladeren. Toen mijn inwerk/traincollega een half uur gelden naar huis ging heb ik maar gevraagd of ik even mocht gaan mailen.

Eerste dag.... rustig aan.... heel rustig aan.

Even over al die vrouwen gesproken. De dresscode is hier heel verschillend. De een zit in rokje en colbertjasje en de ander in een (te grote) zwarte broek met (veel te grote) gebreide trui. Nu ben ik hier highfashion volgens vele. Iedereen van klantenservice heeft een getekende avatar. De dame die ze heeft gemaakt had mij nog nooit gezien en moest voor een presentatie wel alvast een in elkaar zetten. Dus JK moest me maar beschrijven. Vandaag ontmoette ik haar en dolgelukkig kraaide ze dat ze een vooruitziende blik had want de avatar leek sprekend op me. Natuurlijk was ik nieuwsgierig, dus ze zocht um meteen even op haar computer. Twee druppels water, ik ben een soort conservatief grunge meisje met een kat. Een kat.. ik haat katten... Maar iedereen had een dier dus ik moest ook een dier zei ze.

Morgen neem ik een paar foto's mee ofzo. Je zit met z'n vieren in een soort vierkant met lage muren en iedereen heeft foto's, planten, wijze spreuken, ansichtkaarten, kalenders, "grappige" beeldjes, etc. Hoe verder je naar achter loopt, hoe groener het wordt.

Ps. Het is hier bloedheet.

1 opmerking:

Anoniem zei

Vlijtig Liesje dus... en dat kun je op twee manieren opvatten. gna gna.